Perikonbuske er invaderet af biller – hvad gør vi?

Vores buske blev beskåret meget sent i år, de nye skud er derfor på 30–40 cm. Dvs. alle blade, knopper og blomster er fuldstændig afgnavet.

Billerne er kobberfarvet/grønligt blanke, smukke at se på.

Se fotos nedenfor.

– Hvad er det, der angrebet buskene?

– Hvad kan vi gøre? Skal vi gøre noget?

– Risikerer vi, at buskene går ud, eller kan vi regne med, at der kommer nye skud til næste år?

Perkonbladbille

Billerne på perikonplanterne. Foto: Hanne Klitgaard

Perkonbladbille larve

Larver på bladene. Foto: Hanne Klitgaard

Perkonbladbille gnav

Planternes blade er næsten helt ædt. Foto: Hanne Klitgaard

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen
Hanne Klitgaard, Grundejerforeningen Smediehøj, Hillerød, august 2015

Svar

De små biller ligner en art perikonbladbiller (Chrysolina). Den findes sjældent i så store mængder, at dens gnaven konstateres. Jeg har aldrig set den, og den er ikke umiddelbart blandt de skadegørere, der ses i planteskolerne. Selv om den skulle være almindelig i Danmark, så hører det til sjældenhederne, at den optræder i så store mængder, at det har nogen betydning.

Hvis den viser sig igen næste år, så er det larverne, I skal være opmærksomme på, da det er dem, der gnaver i perikonbladene. Hvis mængden skal reduceres, kan det gøres med insektsæbe, men vær opmærksom på, at larverne som oftest sidder på undersiden, og de skal rammes direkte med insektsæben, for at der kommer en virkning.

Selv om angrebet ser alvorligt ud, behøver det ikke få nogen betydning for perikonplantningen på sigt.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Perikonbuske er invaderet af biller – hvad gør vi?