Hvilken skadegører ødelægger mit Elstar æbletræ?

Mit Elstar æbletræ, som jeg plantede sidste år, danner en masse små orange fnuller. Jeg har de sidste par måneder obeserveret dem ved foden af stammen, men kan så i dag se, at de åbenbart kommer fra et lille hul oppe fra stammen og glider ned. Der er virkelig mange. Jeg medsender foto. Jeg kan næsten gætte, at træet sikkert ikke klarer det, men vil meget gerne vide, om jeg kan plante et nyt samme sted og beholde det pigeon-træ jeg har plantet ved siden af.

På forhånd tak!

træborer

Det skadede Elstar æbletræ

Med venlig hilsen
Susanne Kramer, september 2015

Svar

Der er sandsynligvis tale om plettet træborer, Zeuzera pyrina. Larverne lever 1–2 år (måske længere tid) inde i træet, hvor den borer gange. På unge træer og grene kan boregange forårsage brud på træet. I Danmark anses den for at være ret sjælden, men der kan være flere,end vi regner med, da den ikke tiltrækkes af lys og sukkervand. I England og Sydeuropa regnes den for skovskadedyr.

Du kan se mere i artiklen Plettet træborer hos Videnstjenesten.dk

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvilken skadegører ødelægger mit Elstar æbletræ?