Hvilken sort rhododendron gider rådyr ikke at spise?

Vi vil gerne plante rhododendron op til skovområde, hvor rådyr færdes frit og kommer på besøg i vor have. Buskene må gerne blive fra 2–4 meter høje. Der er halvskygge p.g.a. høje træer, primært bøg.

Er der en sort rhododendron, som rådyrene ikke gider at spise?

Med venlig hilsen
Mariane Gundersen, februar 2016

Svar

Jeg har spurgt Claus Jørgensen, Rhododendron-Haven om rådyr og rhododendron. Han har selv rådyr, som færdes på hans arealer med rhododendron. De løvfældende og japanske rhododendron kan de godt finde på at æde af, men stedsegrønne rhododendron rører de normalt ikke. Men der kan være et dyr, som får smag for at spise de stedsegrønne blade. Det er et enkelt dyr, og når det er væk igen fra flokken, er problemet også væk. Og det er fint at plante op til skov.

Du behøver således ikke at bruge en bestemt sort, så længe det er en stedsegrøn sort.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvilken sort rhododendron gider rådyr ikke at spise?