Er det en skadelig larve jeg har fundet i min plæne?

Jeg interesseret i at vide hvilken larve dette er, og om den er skadelig for græsplæner?

Med venlig hilsen
Kenth Klixbüll, oktober 2016

Svar

Det er en gåsebillelarve du har fundet. Gåsebillelarver er et stort problem i græsplæner på sandet jord. Deres gnav på græsrødderne kan medføre, at partier af plænen kan ødelægges. Fuglenes søgen efter larverne gør problemet endnu mere synligt, og ofte får stære og kragefugle ligefrem skyld for at ville ødelægge græsset. Men der er golfbaner der er begyndt at ophænge fuglekasser, for netop at få fuglene til at tage sig af problemet. Måske er det også det du skal gøre, for de er jo helt naturlige.

Med venlig hilsen
Fanny Møller
Tidligere redaktør på Havenyt, Landsforeningen Praktisk Økologi

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Er det en skadelig larve jeg har fundet i min plæne?