Hvordan bekæmpes rhododendrontæger?

Findes der mon et middel, som kan bruges imod rhododendrontægen.

Med venlig hilsen
Anni Thomasen, maj 2003

Svar

Her på Havenyt.dk kommer vi ikke med giftige råd, der ikke er bæredygtige eller kan medføre forgiftninger i kredsløbet. Derfor ingen kemiske recepter, der dræber i flæng.

Det bedste du kan gøre er dels at sørge for godt med fuglekasser, så haven er godt befolket af forskellige arter, der kan varetage en naturlig bekæmpelse, dels at pille larverne af nu i maj, hvor de kravler på bladundersiden. Den brune belægning på bladet er ekskrementer. Det er let at nuldre dem ihjel med fingrene, en metode, der også er meget velegnet mod bladlus, eller spule busken nedefra med en hård vandstråle så snart nymferne (~ larver) iagtages. De er meget almindelige, plettede og gullige med tornelignede udvækster på ryggen. De voksne tæger lægger æg langs midteribben på bladundersiden; det sker sidst på sommeren (august) sålænge vejret stadig er lunt. Det følgende forår suger de små larver (på godt 2 mm) saft fra bladet, hvorved der fremkommer et utal af lyse prikker på oversiden på grund af neuroser. Ved meget stærke angreb kan bladene visne helt. I Danmark forekommer nært beslægtede 2 arter, hhv. Stepanitis rhododendri og Stepanitis oberti.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan bekæmpes rhododendrontæger?