Hvordan kommer jeg af med bladlusene i mit frugttræ?

På et af vores frugttræer i haven har jeg opdaget myrer. Derefter så jeg en masse røde pletter. Jeg har hørt at det er lus som myrerne »malker«. Hvad er det og hvad kan jeg gøre ved det?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Gitte Rasmussen, maj 2003

Svar

Jeg vil tro, at det er blodlus, som myrerne ganske rigtig udnytter til næringskilde og »malker« for sukkerholdige eskrementer. Du vil sikkert kunne leve med problemet. Men ønsker du at komme lusene til livs eller reducere antallet (hvilket er svært), kan du forsigtigt børste nogle af kolonierne med en stiv børste dyppet i insektsæbe tilsat lidt sprit (25 g brun sæbe pr. 0,9 liter vand, tilsat 1 dl husholdningssprit). Pas på ikke at skade barken, da lusene sidder fast. Ved angreb af blodlus plejer der at forekomme såkaldt ‘nisseskæg’ på barken.

En metode, der er noget risikabel for træet, hvis ikke man er varsom, er at varmebehandle barken på de angrebne steder i vinterhalvåret med en blæselampe. Samtidig gælder det om at holde myrerne borte i sommerens løb, da lusene ikke forsvinder af sig selv ved at holde disse ude. Du vil måske have held til at fange myrerne på vejen op ved at klæbe en gammeldags fluestrimmel rundt om stammen, så myrerne ikke kan passere og nå lusene.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan kommer jeg af med bladlusene i mit frugttræ?