Hvilket skadedyr angriber mine kæmpevalmuer?

Jeg har et spørgsmål vedrørende mine kæmpevalmuer (røde). Hvert år på denne tid har valmuerne utroligt mange store blomsterknopper men kun nogle enkelte når at springe ud og blive store og smukke, hvilket ærger mig meget.

Der kommer hvert år en lille sort »klat« på valmuernes stilk ca. 5 cm. under blomsterknoppen og dette bevirker at blomsten aldrig når at springer ud. Enten knækker valmuestilken af ved det sorte på stilken eller blomsterknoppen visner. Endnu er ingen af valmuerne sprunget ud og jeg frygter at lige så snart de første blomster kommer så er det slut med resten af valmuerne.

Hvad kan det skyldes og kan jeg gøre noget ved det?

Med venlig hilsen
Bodil Hundahl, maj 2003

Svar

Det er svært præcist at svare på, hvilken sort »klat« der er tale om. Men på grund af den lokale og akkurate placering af problemet, vil jeg gætte på, at der er tale om et insekt, sikkert en snudebille, der gnaver i stænglen med det formål at placere æg. Når larven er klækket kan denne så æde blomsterknoppens pollen indefra. Hindbærsnudebillen, Anthonomus rubi, der findes i både jordbær (oftest) og hindbær, gnaver helt eller delvist knoppen af, hvorefter larven opformeres i den døde blomsterknop. Den kan angribe flere rosenarter, bl.a. Rosa pimpinellifolia, men jeg véd ikke om den kan gå på valmue; det er sikkert ikke umuligt. Den nært beslægtede, æblesnudebille Anthonomus pomorum, lægger ligeledes æg i æble- og pæreknopper, der ikke springer ud men svulmer op og falder af til sidst. Angrebsformen kan minde lidt om din beskrivelse.

Det skal understreges, at dette, uden at have set skadevolderen, kun er et kvalificeret gæt. Om den sorte klat så er udsivende saft fra såret, der angribes af bakterier eller på anden måde nedbrydes, er på samme måde en antagelse. Du bør generelt øge tilstedeværelsen af dels fuglekasser, dels underbeplantning, så naturlige predatorer (herunder rovinsekter og edderkopper) kan opformeres og hjælpe med bekæmpelsen. Alle stilke, der synes at være angrebet skal fjernes og destrueres. Du kan også prøve med en stærk te af malurt eller teetreaoil i vandig opløsning, der påføres forebyggende med forstøver, så planten lugter anderledes og ikke godkendes til æglægning. Husk at ryste forstøveren godt inden sprøjtning, hvis du bruger teetreaolie, da denne ikke er blandbar med vand og perler. Hvidløgsudtræk er muligvis også virksomt her. Dette er umiddelbart mit bedste bud.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvilket skadedyr angriber mine kæmpevalmuer?