Hvordan bekæmpes røde væksthusspindemider?

Jeg har 2 citrustræer, der har fået nogle små røde dyr, der laver spind som ser ud til at genere træerne – specielt mit citrontræ. Jeg ringede til en planteskole, og fik at vide, at det eneste der var at gøre ved disse smådyr var at sprøjte dem med noget gift og så smide de første 2 citroner ud.

Da jeg imidlertid ikke er til pesticider, har jeg ikke fulgt rådet endnu. Jeg vasker næsten dagligt bladene med vand med hvidløg og håber at det hjælper. Men mon jeg kan få disse skadedyr væk på denne måde?

Med venlig hilsen
Tine Wandall, april 2002

Svar

Efter beskrivelsen er de små røde dyr væksthusspindemider. Mod dem kan man gøre to giftfrie ting. Det første er at købe nogle rovmider af den slags, som væksthusgartnerne bruger netop mod disse små skadegørere. Så godt som enhver frøhandel og de fleste større havecentre kan skaffe rovmiderne. Følg bare anvisningerne, som følger med pakken, og problemet vil mildnes mærkbart.

Det andet er, hvad jeg selv gør, når potteplanterne har »rødt spind«, som de også kaldes. Det består simpelthen i at lade planterne have en sommer i haven. Der er så mange fritlevende rovmider, edderkopper og rovinsekter derude, at de får fjernet problemet fuldstændigt.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan bekæmpes røde væksthusspindemider?