Hvordan får vi bugt med myrerne?

Vi er utroligt meget plaget af myrer i vores have – heldigvis ikke indendørs.

Vi sprøjter selvfølgelig med produkter fra Bayer, hvilket også er effektivt, men de kommer jo igen. I år er det bare blevet helt tosset. Hele vores glæsplæne er fyldt med små tuer. Og det er jo helt omsonst at begynde at sprøjte græsplænen – det har vi iøvrigt heller ikke råd til.

Men, så har jeg hørt, at der skulle findes en plante, som myrer ikke kan udstå. Den skulle hedde noget med mynte. Det har også været vist i tv for nylig, men jeg ved ikke hvilket program.

Med venlig hilsen
Linda Andersen, maj 2002

Svar

Det lyder pudsigt, det med at man »selvfølgelig sprøjter med produkter fra ‘Bayer’«. Aner man en tilknytning til dette firma? Det er næppe muligt at fremhæve det ene firmas produkter frem for konkurrenternes, for blandingsforhold, mængder af aktivt stof og indholdet af fyldstoffer m.m. varierer så utroligt meget.

Derimod kan det være på sin plads at minde om, at enhver brug af bekæmpelsesmidler medfører væksthæmning hos planter på det sted, hvor der har været sprøjtet. Det er også uomtvisteligt, at alle bekæmpelsesmidler har en langtidseffekt, men ingen – heller ikke dygtige firmaer som ‘Bayer’ – kender disse langtidsvirkninger. Det gælder virkningerne af det pågældende aktive stof, men også af alle de mange nedbrydningsprodukter, det må igennem, før det er omsat og uskadeliggjort. Derfor bør man nok være lidt forsigtig med at betragte det som en selvfølgelig ting, at at der skal sprøjtes i en almindeligt privathave.

Det er rigtigt nok, at nogle kan se en effekt af naturlige afskrækkelsesmidler. Der er forsøgt mange ting lige fra hvidløg og kejserkrone til myntearter, som I selv nævner. Men det er nu nok mest mennesker, som synes, disse ting lugter grimt. Myrerne finder veje uden om hen til det, de har brug for.

Med hensyn til myrer i køkkenhaven og i drivhuset, så er problemet mest af alt det, at dyrene underminerer og løsner jorden i en grad, så planterne kommer i vandmangel. Det giver en naturlig løsning, som vil gøre gavn på to leder: til fordel for planterne og til skade for myrerne. Løsningen er såmænd at fylde og afkøle boerne med vand. Når æg og pupper bliver kolde, flytter myrerne et andet sted hen og etablerer sig, så der skal bruges meget vand og mange gange over flere dage, men det virker.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan får vi bugt med myrerne?