Hvordan bekæmpes stankelbenslarver?

Hvordan bekæmpes stankelbenslarver i græsplænen og i kartoflerne?

Med venlig hilsen
Finn christensen, oktober 2003

Svar

Stankelbenslarver optræder i jord, der i august året forud har været dækket af græs. De lever af græsrødder, men hvis disse forsvinder, angriber larverne andre rodfrugter, ikke mindst kartoffel. De voksne individer er store langbenede myg, der let taber benene ved berøring. Den eneste bekæmpelsesmulighed er forebyggelse: at undgå kartofler og andre rodfrugter efter græs. Har man kvælstofsamlende grøndække på arealet året forud, sørges der for at holde denne vegetation så høj som mulig i æglægningsperioden (august). Stankelben og smældere vil da lægge færre æg. Problemet fortager sig naturligt.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan bekæmpes stankelbenslarver?