Hvorfor har englænderne halve appelsiner i haven?

På en tur til England så jeg flere steder, at man havde lagt halve appelsiner ud i blomsterhaverne med kødet nedaf. Hvorfor det?

Med venlig hilsen
Henry Frost Larsen, maj 2002

Svar

Jeg vidste ikke umiddelbart, hvad skallerne skulle gøre godt for, men da englænderne nok ikke lægger dem ud til pynt, tænkte jeg, om de mon kunne have en effekt på snegle. Jeg lagde fire halve appelsiner ud i haven med kødet nedad, som du beskriver. Dvs. de tre halve pressede jeg saften godt ud af først på en citronpresser. Og der skete noget med det samme. Den med saft i blev fortrinsvis besøgt af myrer. De tre andre begyndte sneglene øjeblikkelig at æde af. Senere har jeg i de udpressede appelsiner kunnet samle specielt de små, husløse snegle, der ellers er svære at finde, men alligevel anretter stor skade.

Ved at søge på »orange peel« og »snails« på internettet, fandt jeg flere beskrivelser af, at appelsinskaller rent faktisk bliver brugt til at indsamle snegle, men desuden var det et gammelt husråd til at holde katte og deres efterladenskaber ude af haven. Skallerne skulle virke pga. duften, og nogle beskrev, at det havde en stor effekt, mens andre mente, den var mindre.

Se også indlægget på Havebænken om dette emne.

Med venlig hilsen
Anette Nørbo Asplund

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvorfor har englænderne halve appelsiner i haven?