Hvad kan vi gøre ved uldlus i bøgehækken?

Vi har sidste år fået plantet en bøgehæk hele vejen rundt om vores hus. Sidste år oplevede vi, at hækken blev angrebet af nogle små hvide mider, og derefter stoppede væksten på de nye skud. Vi forsøgte at sprøjte med sprit, sæbe og vand, men da var det for sent. Nu er miderne tilbage, og denne gang vil vi gerne af med miderne. Hvilket bekæmpelsesmiddel skal jeg bruge?

Med venlig hilsen
Kenneth, maj 2002

Svar

Det lyder som om, der er tale om uldlus. Mider er ikke hvide, men oftest gule eller røde, og de er så små, at man næsten ikke kan se dem uden lup. Så mon ikke det er uldtotagtige, kridhvide lus, der er på færde?

Her er problemet, at de uldne vokstråde beskytter lusene mod de fleste midler, men når I kommer i gang i tide (netop nu), og når kuren ellers bliver gentaget, så burde sæbevand med sprit i kunne klare dem. Men nu er det vel rigtig sæbe, I bruger, altså brun sæbe i en kraftig opløsning? Sulfosæbe har en vis virkning, men slet ikke den, som ægte sæbe har. Og de parfumerede håndsæber giver svidninger på bladene, så de duer heller ikke.

PS. Som regel viser et massivt luseangreb hen til andre problemer hos de angrebne planter. Her må man spørge sig selv: Er jorden løs nok under hækken? Blev planterne sat ordentligt i jorden? Er der tilstrækkeligt med vand, men heller ikke for meget? Og er hækplanterne i balance hvad angår gødning?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad kan vi gøre ved uldlus i bøgehækken?