Hvilke dyr giver min liguster krøllede blade?

Jeg har en liguster, som jeg de sidste 3–4 år har arbejdet på at opstamme. Den har nu en højde af ca. 1,60 – men dens nye, spæde blade er nu blevet meget krøllede, de er nærmest rullet sammen, efter at de er kommet frem. Der har været lidt spind omkring grenene/kronen, så jeg ved ikke, om det kan være sådan noget, der har angrebet den. Kan I sige, hvad det er, og hvad jeg kan gøre ved det? Jeg har sprøjtet med sæbevand, hvilket dog ikke har hjulpet noget.

Med venlig hilsen
Vivi Ernskov, maj 2002

Svar

Som du beskriver det her, så lyder det i retning af viklerlarver. Prøv at rulle de krøllede blade ud. Hvis du finder en grøn, hurtig larve, som kaster sig ned fra bladet og hænger i en tynd silketråd, så er det netop den. Klip alle de angrebne spidser af, og sørg for at fjerne affaldet helt fra busken.

Hvis der derimod ikke kommer noget ud af de sammenspundne blade, kan det tyde på et mideangreb. Det er betydeligt mere vanskeligt at klare, men som regel vil de talrige edderkopper og rovmider gøre kål på utøjet i løbet af sommeren.

Sæbevand er ret effektivt, men det kan ikke trænge ordentligt ind mellem sammenspundne blade, så derfor giver det ikke megen virkning lige netop i denne situation.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvilke dyr giver min liguster krøllede blade?