Hvad kan jeg gøre ved utøj på proptrækkerpil?

Jeg har et meget bedrøveligt problem, som nu udspiller sig på 2. år. Min store, gamle (20–30 år) proptrækkerpil har tilsyneladende fået »utøj«. De nyudsprungne blade visner og falder af over alt på træet, og jeg kan lige ane nogle små gullige »væsner« på bladene, men ikke i særligt stort antal. Kender I fænomenet, og kan jeg gøre noget for at hjælpe mit kønne træ, som jeg meget nødigt vil fælde?

Med venlig hilsen
Tina Normann, maj 2002

Svar

Prøv at se på de små, gullige væsner: bliver de større, har de tyk bagkrop, og har de to følehorn? I så fald er det bladlus, der er tale om. Når træet er så stort, som det er her, må man opgive al tanke om bekæmpelse. Derimod kan lusene hæmmes og generes ved daglig overbrusning med koldt vand, og træets sundhed kan styrkes ved at tilføre dets jord et toplag på 2–3 cm af en blanding af lige dele filtergrus, harpet kompost og harpet havejord.

Men det er ikke helt sikkert, at det er lus, som er på færde. Hvis de ikke bliver større, og hvis de ikke har følehorn, så er det i stedet mider, og så må du kunne finde noget meget fint spind på undersiden af bladene. Heller ikke i det tilfælde er der dog nogen bekæmpelse, som er mulig.

Endelig kan det tænkes, ja det er måske endda mest sandsynligt, at lusene/miderne blot er tegn på, at træet har det dårligt. Proptrækkerpile bliver i reglen ikke så meget ældre end det, du nævner, og i hvert fald må træet have behov for lidt forebyggende pleje. Her vil det gavne med tilførsel af den allerede nævnte blanding til overfladen i hele det areal, som kronen drypper på, når det regner.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad kan jeg gøre ved utøj på proptrækkerpil?