Findes der planter, som brune snegle ikke kan lide?

Jeg vil gerne vide, om der findes nogle planter, som brune snegle (såkaldte dræbersnegle) ikke kan lide. Jeg vil gerne så noget, som kan skræmme dem lidt væk fra mit urte- og blomsterbed.

Med venlig hilsen
Britta Thomsen, marts 2002

Svar

De spanske snegle, som også kaldes iberiske snegle og dræbersnegle, er bestemt ikke lige begejstrede for alle planter, men der foreligger ikke mange erfaringer med det.

Følgende har jeg ikke selv prøvet, men det forlyder, at planter kan sneglebeskyttes ved at omvikle dem med kobbertråd. Det kunne gøres ved enkelte udvalgte planter.

Mit bedste og sikreste bud på et sneglefrit bed er at afgrænse bedet med et bukket metalhegn.

Og så vil jeg for en ordens skyld tilføje, at hegnet bør kombineres med indsamling af de voksne snegle og af æg i resten af haven.

Sneglene kommer frem fra vinterskjulet fra marts, og i maj/juni begynder de at lægge æg. Klækningstiden er 1–2 uger afhængig af temperaturen. 5 uger efter klækning er sneglen kønsmoden. Det ses heraf, at det tidspunkt, hvor indsamlingen har langt størst effekt, er inden æglægningen starter.

Med venlig hilsen
Susanne Mørk-Jensen
Agronom, Susannes have

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Findes der planter, som brune snegle ikke kan lide?