Hvad fejler min humle?

Min hun–humleplante angribes år efter år af den samme lidelse/angreb af skadedyr/ svamp. Det starter her i juni, hvor de nederste, ældste blade angribes fra bagsiden og hurtigt bliver gule, områdevis. Hvad kan det skyldes, og hvordan behandles det?

Med venlig hilsen
Per Kolind, juni 2002

Svar

Dyrene er bladlus, så de kan ikke være årsagen til de gulnende blade. Jeg tænkte først, om der kunne være en rustsvamp på spil. Men det kan nok ikke passe, for selv ikke de tyske humledyrkere kender til nogen rust, der angriber humleplanterne – og de burde vel vide det!

I stedet er der tale om en bladpletsvamp, som hedder Peronospora humili, og jeg kan henvise spørgeren til at se fotografiet på Syngentas hjemmeside. Det er på tysk, men billedet taler for sig selv. Mon ikke dette er den sygdom, det drejer sig om? Billedet findes desværre ikke længere på siden

Med venlig hilsen
Sten Porse

Bladlus

Bladene på min humle bliver hvert år hurtigt gule i juni – her er også angreb af bladlus. Foto: Per Kolind

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad fejler min humle?