Hvad gør jeg ved larver i min klematis?

Hvad kan der gøres ved små laver, der sidder og spiser bladene på min klematis? Og hvordan undgår jeg dem en anden gang?

Med venlig hilsen
Signe Pe., juni 2002

Svar

Der er flere ting, man kan gøre ved sådan nogle larver.

  • Det første er at lade helt være med at gøre noget. Det kan lyde opgivende, men faktisk lever larverne som regel kun i kort tid på fødeplanterne. Derefter forpupper de sig, og problemet er løst – i det mindste indtil næste år.
  • Det næste er at fjerne og kvase alle larverne. Det er ikke så lækkert, men hvis man ellers er lidt om sig, så kan man formindske angrebet ganske betydeligt på den måde.
  • Det tredje er, at man kan lave sig en kraftig opløsning af sæbevand (brun sæbe i vand – endelig ikke sulfo eller rengøringsmidler!). Med den vasker man planten igennem, mens man sørger for, at larverne får kroppen sovset grundigt ind. Husk så også at få skyllet sæben af planten ½-1 times tid senere. Hvis den bliver siddende, kan det give svidninger på skud, blomster og blade.
  • Endelig for det fjerde kan man købe ét af de bekæmpelsesmidler, der findes til salg hos plantehandlere, i frøhandler og hos tømmerhandler. Læs etikettens ordlyd meget omhyggeligt, og følg forskrifterne nøjagtigt. Lad være med at fortynde sprøjtevæsken, for det giver bare mulighed for opbygning af modstandsdygtige dyregrupper, og det er ikke mere økologisk at sprede fortyndet gift end at sprede gift i den korrekte koncentration.

Og så til det med, hvad man kan gøre for at undgå, at planterne bliver angrebet igen: Skadedyrene finder frem til deres fødeplanter ved hjælp af lugtesansen. Så jo mindre planten lugter af sin typiske lugt, jo bedre, og jo mere lugten er skjult af andre planters lugt, jo bedre. Desuden opsøger dyrene med forkærlighed svækkede planter (vandmangel, overgødskning, forkert beskæring, vindslid osv. osv.), så det er en rigtigt god idé at sørge godt for planternes trivsel allerede fra begyndelsen af foråret før løvspring.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad gør jeg ved larver i min klematis?