Hvordan slipper vi af med guldbasser, som spiser vore roser?

Vi var så glade, da vore mange roser endelig bar mange, store, sunde knopper, og nu blomstrer de også så flot. Men… der er nogle biller, som spiser dem – både blomsterne og bladene. I insektbogen kan jeg se, at det er guldbasser, på latin Cetonia Aurata. Vi kan ikke finde råd om, hvordan man bedst kontrollerer dem, og vil meget nødigt bruge pesticider.

Med venlig hilsen
Lisanne Gerlich, juni 2002

Svar

Det er med den slags »generalister« (dvs. dyr, som kan leve af meget forskelligt) sådan, at de dukker pludseligt op, æder voldsomt – og flytter derfra igen. Med en giftfrit dyrket have, som I åbenbart har, vil der efterhånden komme en bestand af rovinsekter og småfugle, som kan tage sig af den slags ubalancer i naturens regnskab. Husk at lave en kvasbunke i et hjørne af haven til pindsvin og fugle. Og husk at lade nogle pletter være vedvarende dækket af planter (stauder f.eks.), så tudser, frøer og rovbiller har noget at leve og jage i.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan slipper vi af med guldbasser, som spiser vore roser?