Er dræbersnegle farlige for os mennesker?

Jeg har nu læst artiklerne om »dræbersneglene«, men der er ikke på noget tidspunkt skrevet, om dræbersneglen er skadelig for mennesker. Her tænker jeg på salatbedet, jordbær, ærter, bønner m.m., som sneglen måske har kravlet rundt i om aftenen, og som vi ikke kan se næste dag.

Kan denne snegl være farlig for os mennesker?

Med venlig hilsen
Anette Lemvig Pedersen, juni 2002

Svar

Sneglen i sig selv er ikke farlig – der er faktisk nogen, som har prøvet at tilberede den og spise den. Men som alt andet ude i haven er der en risiko for, at den f.eks. medfører salmonella. Men faktisk er der større fare for infektion med camfylobacter fra fugleekskrementer, hvis vi endelig skal snakke risiko. Derfor er det vigtigt, at alle grønsager og al frugt vaskes inden, man spiser dem. Undgå også at få jord med ind i køkkenet. Skyl grønsagerne rene for jord udenfor.

Men det er da ulækkert at have disse store snegle – og for så vidt også de små – kravlende rundt på grønsagerne. Eneste måde at forhindre det på, er at etablere sneglehegn omkring køkkenhaven. En anden metode, som du kan afprøve, er at sætte hvidløg, der i henhold til Den økologiske Haves erfaringer virker afskrækkende på snegle.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Er dræbersnegle farlige for os mennesker?