Angribes alle sorter af kristtorn af kristtornminerfluen?

Jeg har i min have tre forskellige kristtorn. De to er fuldstændigt sunde, men hos den tredie er samtlige blade permanent beskadigede af »gange«. Den angrebne er af en sort med ret afrundede blade uden mange takker. De to der er gået fri, er af typen med spidse og meget takkede blade.

Jeg har planer om at plante en del kristtorn, men åbenbart bliver nogle Ilex-sorter angrebet og forbidt af »noget«. Hvem er dette »noget«, og kan jeg rent faktisk undgå det ved at vælge særlige sorter?

Med venlig hilsen
Eva Horn Møller, marts 2005

Svar

Din kristtorn er angrebet af af bittesmå larver af »kristtornminérfluen«. Den kan ikke rammes direkte på nogen måde, og der vil efterhånden komme angreb på dine tornede (ungdomsform-)kristtorn.

Hvis du står fast på planen om at plante mange af dem, må jeg råde dig til den drastiske kur, der hedder at fjerne alle de nye, angrebne skud i august og brænde dem. Det skulle gøre kål på larverne. Senere kan der komme nye fluer til, for de har jo vinger, og så må kuren gentages.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Angribes alle sorter af kristtorn af kristtornminerfluen?