Hvad gør vi ved lus på vores kirsebærtræ?

Vi har for 3. år i træk lus i vores kirsebærtræ, og i år er det værre end nogen sinde. Hvad gør vi?

Med venlig hilsen
Mona Hoe, juli 2002

Svar

Irriterende og uskønt at se på, det er lusene. Desuden misdannes skudspidserne også ved deres sugen, men træerne bærer tilsyneladende lige meget alligevel.

Kirsebærlusen har et besynderligt værtskifte: den opholder sig på åkande og nøkkerose lige indtil det tidspunkt, hvor frugterne er modnet på kirsebær. Netop som træet får kræfter til overs og skal til at skyde, så skifter lusene levested og flytter over på kirsebærtræet.

Det eneste effektive er altså at bekæmpe lusene på åkandebladene i foråret og forsommeren – hvis man selv har en dam med åkander. Ellers er der ikke meget at gøre ud over det, som gælder for alle bladlus: spul dem med koldt vand og gentag det, indtil de er væk.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad gør vi ved lus på vores kirsebærtræ?