Hvad er det for nogle udvækster på bøgebladene?

Vi har fået nogle underlige knopper på oversiden af bladene på vores gamle og meget store blodbøg. Knopperne er røde, næsten i samme farve som bladene. Enkelte blade er næsten fuldstændig dækket af disse knopper, og her begynder bladene at visne fra spidsen af. Hvad kan det være – se det indsendte foto?

Mikiola fagi

Her ses bøgegalmyggens galler på blade på Tina Andersens blodbøg Foto: Tina Andersen

Med venlig hilsen
Tina Andersen, juni 2005

Svar

De små udvækster på bladene skyldes bøgegalmyggen, Mikiola fagi. Det er små pigge, såkaldte punggaller, der kan ses på bladoversiden. Rører man ved dem føles de glatte og hårde. Farven er først gulliggrøn, men bliver efterhånden mere rødlig. Piggene skyldes, at galmyggen har lagt æg på bladet, og at larven, når den er klækket, udskiller et stof, der får bøgebladets celler til at dele sig abnormt, så larven er godt beskyttet. Der er udelukkende tale om et kosmetisk problem, selve planten klarer fint, at have disse små beboere.

Galler er almindelige på mange træer og kan fremkaldes af både galmyg, galmider og galhvepse. Hos eg ses fx ofte små kuglerunde galler, der nærmest minder om enkeltsiddende små vindruer. De dannes af linsegalhvepsen, Neuroterus quercus-baccarum.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad er det for nogle udvækster på bøgebladene?