Hvordan forhindrer vi angreb af gåsebiller i den ny plæne?

Min plæne er nu revet op på grund af gåsebilleangreb. Hvad gør jeg bedst inden den nye plæne anlægges. Jeg kan se på jeres side, at der kan bekæmpes med rovmetoder. Hvad er det, er det giftigt, kemikalier, eller helt ufarligt for børn og dyr?

Med venlig hilsen
Eva Thustrup, juni 2005

Svar

Inden du anlægger den ny plæne, skal du i gang med at jordforbedre, da det er det eneste, der hjælper på langt sigt mod problemet. Du kan læse mere herom i dette svar: Hvordan kommer vi af med gåsebiller i græsplænen?

Der er en meget udførlig beskrivelse af gåsebillen og dens larve i vores database over skadedyr og plantesygdomme i artiklen: Gåsebiller. Her er nævnt, at man kan bekæmpe gåsebillernes larver med rovnematoder.

Rovnematoder er nyttedyr, som man kan købe. Nematoder findes der naturligt rigtig mange forskellige slags af ude i naturen, så det eneste unaturlige ved metoden er, at man tilfører en enkelt art i en meget, meget høj koncentration. Nematoderne er meget små – der bruges 50 mio til 100 m² plæne. De skal udvandes i perioden fra sidst i juli til september, i juli/ august får man den bedste virkning. Jorden skal holdes fugtig ved vanding hver anden dag i 2 uger efter udvandingen.

Du kan læse mere om nematoderne på disse to forhandlersider:

Borregård Bioplant og EWH Bioproduction

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan forhindrer vi angreb af gåsebiller i den ny plæne?