Bør man spise salat med snegleslim fra dræbersnegle?

Kan det være problematisk at spise salat og lign. hvor der har været dræbersnegl i? Jeg er blevet spurgt, om de efterlader bakterier, der ikke kan skylles væk, da de der spørger, mener at de får ondt i maven af at spise deres salat – og det har de aldrig fået før.

Med venlig hilsen
Hanne Lauritsen, juni 2005

Svar

Nej, det er ikke en god idé at spise salat, hvor der har været snegleslim eller er rester af samme. Det er netop slimresterne, der kan være problemet. Dels kan den indeholde en række kedelige forrådnelses- og colibakterier, dels er slimet vanskeligt, om ikke umuligt at få af på så skrøbelige blade som salat.

Så op med sneglehegn, lav en rende af akvariegrus og mere direkte: hæld kaffegrums ud mellem salatplanterne – det kan måske holde sneglene på afstand.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Bør man spise salat med snegleslim fra dræbersnegle?