Hvad er en stor larve med en gul og rød stribe for en?

Vi er nogle naboer, som er ueninge, om hvilken slags larve, vi har i vores haver. Den angriber både bøgehæk og søjlerøn og sikkert også andre planter. Den er tyk, ca. 3 cm. lang, sort grundfarve med en rød og gul stribe langs »ryggen«. Min nabo mener, det er en snareorm, men det er jeg i tvivl om. Jeg synes ikke, den ligner. Jeg synes nærmere den ligner en sommerfuglelarve. De kunne ikke hjælpe os på planteskolen, da jeg viste den frem.

Med venlig hilsen
Maria Petersen, august 2005

Svar

Jeg gætter på, at der er tale om en penselspinderlarve. Den har i hvert fald de farver, der beskrives, og den lever som generalist, dvs. på de fleste løvtræer. Angrebet bliver som regel hverken særligt langvarigt
eller særligt alvorligt.

Til kontrol af mit gæt henviser jeg til billedet på følgende netsted:
www.vestrehus.dk

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad er en stor larve med en gul og rød stribe for en?