Er havetægenymfer skadedyr?

Jeg har observeret nogle små helt grønne og runde insekter som ligner biller på mine blomster i haven. De er på størrelse med en ært. Kan I sige mig, hvad det er for et dyr, og om det er et skadedyr?

Med venlig hilsen
Karen Haarbo, august 2002

Svar

Hvis det passer, at de helt grønne dyr er ærtestore, så er det formentlig nymfestadiet af havetæger. Det er dyr, som lever af at stikke og udsuge små partier af bladene. De gør ikke synderlig skade på planten, men de misdannelser, der følger af deres sugen, kan skæmme en hel del. Som regel vil økologiske haver dog rumme rovtæger nok til at holde bladtægerne i skak.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Er havetægenymfer skadedyr?