Hvordan bekæmper vi bladhvepselarver på vores kirsebærtræ?

Vores minikirsebærtræ er hårdt angrebet af nogle larver, der æder oversiden på bladene. Larverne er ca. én cm lange, slimede og er meget mørke og lidt grønlige i det. Hvordan kan vi bekæmpe dem, gerne uden brug af kemikalier? Vil træet overleve angrebet?

Med venlig hilsen
Jesper Korsholm Brogaard, august 2002

Svar

Der er tale om bladhvepselarver, som netop kan kendes på, at de er glatte (lidt snegleagtige) og efterlader vinduesagtige afgnavninger. De kan bekæmpes med sæbevand (husk at spule rent, når sæben har virket et par timer).

Og ja, træet vil overleve angrebet, men tidspunktet er uheldigt, for man risikerer, at det skyder her i efteråret med forårets knopper. Det vil i sin tur give tilbagefrysninger, og træet vil under alle omstændigheder være sat noget tilbage i livskraft.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan bekæmper vi bladhvepselarver på vores kirsebærtræ?