Hvem gnaver mine salatplanter over ved jordoverfladen?

I drivbænk planter jeg troligt små salatplanter ud – og tit er der dagen efter nogle der er sporløst forsvunden. Andre overlever og bliver halvstore, men pludselig kan jeg finde dem gnavet over ved jordoverfladen. Problemet er først kommet her i sensommeren. Hvad kan det være, og hvad kan jeg evt. gøre ved det? Jeg har prøvet at nedgrave bægre med øl, men der var tilsyneladende ingen snegle der faldt for min Carlsberg.

Med venlig hilsen
Peter Norris, august 2002

Svar

Ofte er der tale om ikke bare én, men flere forskellige arter af skadegørende dyr. I dette tilfælde kan det dreje sig om knoporme (grågrønne, sammenkrummede larver af ageruglen, en brunlig natsværmer), og det kan godt passe med, at planterne er overgnavet lige i jordskorpen, og at problemet først opstår hen på sommeren.

Prøv at dække jord og kulturplanter i dine drivbænke med ganske tyndt net (flis). Det forhindrer sommerfuglene i at lægge æg på og ved planterne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvem gnaver mine salatplanter over ved jordoverfladen?