Hvordan bekæmper jeg bladlus på min Acer?

Skal lus i Acer bekæmpes på samme måde som lus i roser? En af jeres læsere anbefaler brun sæbe + vand mod bladlus i roser. Nedenfor kan man se billeder af den pågældende Acer samt billeder af de små lus og noget hvidt på undersiden af bladene.

Det ville være dejligt, hvis I kunne hjælpe med en løsning.

Acer

Den angrebne acer. Foto: Rasmus Springborg

Bladlus

Bladlus på det angrebne træ. Foto: Rasmus Springborg

bladlus

Det hvide på bladundersiden er antaglig uldlus. Foto: Rasmus Springborg

Med venlig hilsen
Rasmus Springborg, maj 2006

Svar

Det er en smuk lille løn, så jeg kan godt forstå, at du vil være sikker på at lusene ikke gør al for megen skade. Der er dog et problem ved at bekæmpe et luseangreb her midt i maj, nemlig at bladene er helt nye og spæde og derfor måske lettere skades ved indsatsen. Prøv derfor et lille område og se, om de nye unge blade kan klare behandlingen. Bladlus må foretrækkes frem for ødelagte eller grimme blade resten af sommeren. Der er flere metoder til at reducere angrebet:

  1. Du kan lade naturen gå sin gang. Hvis ellers der er gode forhold for nyttedyr i haven, vil de med stor sandsynlighed æde skadedyrene i løbet af et par uger. Hvis du har fuglekasser med musvitter eller mejser, så ender bladlusene sikkert i maven på deres unger. Du kan evt. sætte alle mariehøns, du finder i haven, hen på træet. Nyttige insekter tiltrækkes af en lang række blomstrende planter, så hvis det er en årlig tilbagevendende begivenhed med lus i din smukke løn, kan det være en god ide at plante insektplanter i nærheden, og i øvrigt indrette haven, så nyttedyrene trives.
  2. De fleste luseangreb kan man reducere ved at spule med en gang koldt vand med vandslangen. Det kan du prøve i første omgang, da det er lettest.
  3. Sæbevandet virker, men den købte insektsæbe skulle være bedre end sæbevand af krystalsæbe. Det er vigtigt, at du bruger krystalsæbe, som er ren sæbe uden tilsætningsstoffer. Det kan fås i de fleste supermarkeder – i sidste uge var det dog ikke på hylderne i Kvickly, og her blev der sagt, at de ikke kunne skaffe det hjem i øjeblikket. Men der var ingen problemer hos den lokale købmand. Insektsæbe kan købes i et havecenter. Sæbevandet er vanskeligere at bruge end spuling med koldt vand, da bladlusene sidder på bladenes underside, og det er svært at få ram på dem alle med sæbevandet. Derfor ville jeg bruge koldt vand som første behandlingsforsøg.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan bekæmper jeg bladlus på min Acer?