Kan dræbersnegleæg være gullige?

Jeg vil hører om dræbersneglens æg kun er hvide, da jeg flere gange har fundet gule og næsten orange æg, som jeg tror er snegleæg. Hvis jeg trykker på dem, kommer der noget klart slimet vædske ud, det samme kommer der ud af dem, som jeg har fundet, der er hvide.

Det er mest, når jeg er i gang med at plante nye blomster/planter, at jeg ser disse gule/orange og hvide (som jeg er i tvivl hvad er). De kan være i de nye planter, jeg har købt, eller i plantesække med kompostjord, som vi har købt.

Jeg håber i kan hjælpe mig, så jeg ved om jeg skal være ligeglad eller fjerne dem, som jeg ser (det kan være mange)

Med venlig hilsen
Yvonne Langhorn, maj 2006

Svar

Den iberiske skovsnegls æg er først klare, men bliver hurtigt mælkehvide og ligger i klumper af 30–50 æg.

Det er svært at sige, hvad det er du har, men som du beskriver det, lyder det som gødningskugler, der er ved dine nyindkøbte planter.

Gødningskuglerne ligner meget nogle æg, men de ligger typisk spredt et her, et der og ikke i store klumper som snegleægene. Rigitg mange er blevet bekymret over disse gødningskugler (mig selv inclusiv), indtil jeg fandt ud af, hvad det var.

Med venlig hilsen
Birte Buhl
Biolog, Grøn Guide i Århus

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Kan dræbersnegleæg være gullige?