Hvad er det for larver på vores hanesporehvidtjørn?

Jeg har i november 2005 plantet 2 stk hanesporetjørn, Crataegus crus-galli, ved siden af hinanden. Nu ser jeg, at det ene træ er angrebet af små larvelignende skadedyr, og knopperne udvikles ikke. Hvad skal jeg gøre? Jeg vedhæfter billede af det angrebne træ og billede fra det raske.

Hanesporetjørn

Her er blomsterklasen angrebet af nogle hvidlige larver. Foto: Pia Kristoffersen

Hanesporetjørn

Det andet træ er ikke angrebet. Foto: Pia Kristoffersen

Med venlig hilsen
Pia Kristoffersen, juni 2006

Svar

Det er altid meget vanskeligt at besvare spørgsmål omkring skadedyr på planter. Selv på et billede kan det være svært at se, hvad det f.eks. er for larver. Det kræver faktisk rigtig gode makrobilleder, hvis man skal kunne bestemme skadedyr, især hvis der kan være tale om flere.

I det her tilfælde har vi ikke kunnet identificere skadegøreren. Sten Porse har dog dette bud:

Det er ikke helt klart, hvad det er for nogle larver, som angriber tjørnen, men et gæt kan være, at det er frostmålere. Hvorom alting er, så vil problemet snart løse sig selv, nemlig når larverne forpupper sig.

I vores database med sygdomme og skadedyr kan du se billeder af og læse mere om lille frostmåler og stor frostmåler.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad er det for larver på vores hanesporehvidtjørn?