Skal vi fælde vore kastanjetræer med det samme?

Vi har for 1 mdr. siden hørt, at der er sygdom i kastanjetræer (som med elmetræer), hvor konsekvensen er, at de dør. Er dette korekt, og i så fald hvor mange år kan man forvente, inden det er realistisk at vores 4–5 træer angribes.

Det handler om, vi skal fælde dem nu, eller kan de stå 5 år endnu – så er det nu fint nok. Vi har haft elmestræer stående meget bare og det er ikke et kønt syn.

Med venlig hilsen
Jenette Fog Hansen, august 2006

Svar

Der er ganske rigtig nogle steder i landet alvorlige angreb af et minermøl på kastanjetræer, bla. på Lolland og i København. Larvernes tilstedeværelse svækker de angrebne træer. Men en bestemt tidshorisont for udviklingen er der vist ikke nogen, som kan give. Kastanjeminermøllenes angreb er i starten mest af æstetisk art, da træerne midt på sommeren ser ud, som om efteråret er kommet med visnende blade. Træet mister kræfter ved et for tidligt bladfald. Vedvarende og massive angreb kan over år give døde træer, men man har mulighed for at indsamle løv og dermed minimere antallet. Og i hvert fald mejserne kan finde ud af at æde larverne inde i bladene.

Jeg har et stort gammelt kastanjetræ som er meget angrebet – på 2. år. Men indtil videre får det lov til at stå, for så slemt ser det heller ikke ud. Der har været virkelig mange både musvit- og blåmejseunger i min have i sommer. Hvis opsamling af løv skal være en effektiv indsats, så kræver det at alle fjernet løvet i efteråret. Samme problematik som ved dræbersnegle.

I kan læse mere og se fotos af minermøllet og dets larve i denne artikel: Hestekastanjeminérmøl

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Skal vi fælde vore kastanjetræer med det samme?