Er det en parring mellem dræbersnegle?

Vi har en del dræbersnegle i vores have, som vi har bekæmpet her i sommer. Da har vi indimellem fundet to dræbersnegle, der ligger rullet sammen i en cirkel med noget hvidt slimet masse i midten. Hvad kan det være?

Med venlig hilsen
H.Christensen, september 2006

Svar

To snegle, der tilsammen danner en cirkel og med en hvid slimklat i midten, er parringen, der er i gang. Sneglene er hermafroditter. Det betyder, at sneglene udveksler sæd, og begge snegle har æg, som bliver befrugtede.

I skriver, at I har fundet sneglene, som er i gang med en parring hen over sommeren. Det kunne være interessant at vide ca. hvornår I så det første gang.

Med venlig hilsen
Birte Buhl
Biolog, Grøn Guide i Århus

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Er det en parring mellem dræbersnegle?