Hvordan slipper jeg af med bananfluer?

Hej, jeg ville høre, hvordan man slipper af med bananfluer i sine potteplanter, da det er særdeles irriterende at have de små bæster flyvende rundt i sin stue. Problemet er blevet væsentlig større, efter jeg er begyndt selv at dyrke træer fra kerner, som jeg har plantet.

Med venlig hilsen
Reinhold Christensen, december 2006

Svar

Problemet har i hvert fald ikke noget at gøre med, at du selv sår planter. Det er en tilfældighed. Hvis du har skiftet til anden slags dyrkningsjord, kan det måske have en vis indflydelse. Eller hvis du vander planterne lidt for meget her i vinterperioden, så rødderne rådner i potten.

Spørgsmålet er, om det er bananfluer. Det kan du afprøve ved at sætte en plastpose med frugtaffald et sted i din bolig. F.eks. bananskræller, æbleskrog, rådne vindruer. Hvis det er bananfluer, vil de tiltrækkes. Du kan ved at lade plastposen stå åben, lave et overraskelsesangreb og lukke hurtigt omkring posen foroven og på den måde fange dem. Du skal være virkelig hurtigt og overraske dem, ellers letter de bare. Det skal gøres nogle gange, og det er vigtigt at fjerne den 1 gang i døgnet, da de ellers kan opformere!

Hvis det ikke er bananfluer, så må du prøve at skrive igen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan slipper jeg af med bananfluer?