Findes der noget, der hedder uldlus?

Jeg har af en bekendt fået at vide, at min stuebirk har uldlus. Er det en joke, eller er der noget, der hedder uldlus? Og i så fald, hvordan bekæmper jeg dem?

Med venlig hilsen
Ruth Jensen, februar 2007

Svar

Det er ikke en joke, at der findes en bladlus, som hedder uldlus, og der findes mange arter af uldlus. Den findes f.eks. også en bøgeuldlus, som man i forsommeren ofte ser på bøgeblade. Men om et er uldlus, du har på din stuebirk, kan jeg jo ikke afgøre. Men din bekendt har antagelig forstand på det.

Du kan læse om bekæmpelse med brun sæbevand i svaret på spørgsmålet Hvordan bekæmpes uldlus?

Du kan også købe uldlusmariehøne, Cryptolaemus ssp. som er et rovinsekt, der lever af uldlus. Både de voksne mariehøns og larverne æder uldlus. Men prisen for 25 stk ligger på omkring 200 kr. Det kan nok ikke betale sig for en enkelt plante, men er en god mulighed i for eksempel en vinterhave med mange planter, som man er meget glad for, og som måske også er kostbare.

Du kan finde forhandlere af nyttedyr i oversigten over forhandlere i spalten til højre. På deres hjemmesider er der også billeder af uldlus.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Findes der noget, der hedder uldlus?