Nytter det at bekæmpe gåsebiller, når de er i hele byen?

Vi har problemer med gåsebiller i vores græsplæne. Det vil sige, det er ikke bare os der har problemet, men stort set hele byen. Vi har diskuteret om det i det hele taget vil hjælpe at gå til angreb på dem i vores have. Er det evt. kun en kollektiv indsats i hele byen der kan hjælpe? Vi har naturligvis ikke lyst til at gå igang med at behandle hvis det er tilfældet.

Hvis det nytter noget, kan vi så gøre det her i september eller er det for sent?

Med venlig hilsen
Fam. Kristensen

Med venlig hilsen
Fam. Kristensen, september 2002

Svar

Det er for sent at gøre noget her i september. Og det er så sandelig også et spørgsmål, om det i det hele taget kan svare sig at gøre noget, når de er spredt i hele området. Sagen er den, at de voksne biller opholder sig på løvtræer, hvor de æder af bladene. Derfra invaderer de græsarealer på tør bund, hvor æggene bliver lagt. Så der må være noget skov i nærheden, hvor billerne opholder sig. Hvis
haveejernes indsats skal batte noget, kan det kun ske med hjælp fra skovens ejer.

I øvrigt er et godt middel mod larverne at nedvande rovnematoder. Hold øje med, hvornår billerne findes i græsset, og vand så nematoderne ud snarest muligt efter.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Nytter det at bekæmpe gåsebiller, når de er i hele byen?