Hvad skyldes de violetter knopper på vores bøgeblade?

En del af vores bøgehækplanter har nogle violette knopper, som sidder fast på oversiden af bladene. Knopperne har samme størrelse som en pinjekerne. Når man brækker dem af, går bladet i stykker, som om de har »spist« den del af bladet, de har siddet fast på. Der kan være indtil flere knopper på hvert blad. De kan flækkes og er hule indeni, og er tilsyneladende hjemsted for en lille hvid larve, der er ca. 1 mm stor p.t.

Bøgegalmyg

Her ses de violettte toppe på bøgebladene. Foto: Tine Frausing

Er de uskadelige for hækken eller skal vi gøre noget for at få dem til at forsvinde/undgå, at de breder sig?

Med venlig hilsen
Tine Frausing, maj 2007

Svar

Udfra billedet er der ingen tvivl: Det drejer sig om den bøgegalmyg, som hedder Mikiola fagi. Det ses af gallens form, farve og størrelse og så af den kendsgerning, at gallerne er placeret umiddelbart op ad eller lige over bladribberne. Galmyggens larve lever inden i gallerne, som falder af i sensommeren, uden at det har voldt planten nævneværdig skade.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad skyldes de violetter knopper på vores bøgeblade?