Hvad er det for nogle biller, som borer i mine pil?

Jeg er noget bekymret for mine opstammede pile, som er angrebet af nogle biller. Ved roden ligger der en bunke »savsmuld«, og op af stammen er der boret mange små huller ind i træet, hvor saften pibler ud af. Hvad er det for nogle biller, og hvad gør jeg?

Ellesnudebille

Billerne har på træerne lavet mange små huller, som saften bibler ud af. Foto: Heinz Larsen

Ellesnudebille

Ved roden ligger der en bunke »savsmuld«. Foto: Heinz Larsen

Med venlig hilsen
Heinz Larsen, juni 2007

Svar

Ved hjælp af fotografierne og værket »Parasitäre Krankheiten und Schäden an Gehölzen« når jeg frem til, at der her er tale om Cryptorhynchus lapathi, ellesnudebille. Dens larver gnaver gange under barken og
tilsidst også ind i veddet på pil, poppel og el. Den forpupper sig i hullerne, klækkes om efteråret, overvintrer som voksen og lægger æg i barken om foråret.

Det er besværligt at gøre noget ved de skadedyr, der lever inden i planterne, men en indsats kunne gå ud på at bruge det gamle middel, hvidtekalk. Man maler simpelthen stammer og grene grundigt igennem med
hvidtekalk i det tidlige forår (dvs. inden æglægningen). Kalken ætser æg og voksne biller, og når man gentager det året efter, er problemet væk efter et par år. Det skal indrømmes, at det ser heftigt ud, og man får mange spørgsmål, men hensigten er jo god nok, så mon ikke det går?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad er det for nogle biller, som borer i mine pil?