Kan midlet anbefales mod dræbersnegle?

Min mand og jeg har et dejligt hus og have i det nordsjællandske, men desværre har vi også stiftet bekendtskab med dræbersnegle som ødelægger vores blade m.m.

Jeg har kigget på jeres side og har ikke kunnet finde et middel, som min mand kaldte for AG-NUTRI?

Det er et stærkt pulver fra Brasilien, og det skulle være yderst effektivt at drysse ud på sin grund. De er begyndt at reklamere lidt på nettet her i Danmark, men jeg er ikke stødt på dem før og min mand købte kun et kilo med hjem, sidst han var i England.

Ved I, hvor det kan købes henne? Og har I også læst de videnskabelige artikler som bekræfter, at dette pulver er effektivt?

Med venlig hilsen
Camilla Le Cour, august 2007

Svar

Hvor er det ærgerligt, at også I nu generes af Arion lusitanicus, der indtil videre kaldes ibnerisk skovsnegl på dansk. Plagen spredes dagligt.

Jeg forstår fuldt ud, at I søger med lys og lygte efter et middel mod sneglene (se nederst). Der er er dog en væsentlig og afgørende årsag til, at I ikke har kunnet finde det omtalte produkt hverken på nettet eller i handlen. Varen findes nemlig ikke under det omtalte navn og videre giver google-søgning intet resultat (søgeord: Arion lusitanicus »AG-nutri«), hvilket indikerer, at midlet ikke bærer dette navn. Derimod viser AG-nutri sig som en australsk virksomhed, der sælger midler til bladgødskning m.v. Det skal bemærkes, at der er ikke tale om produkter til hjemlig økologisk produktion.

Pas generelt på, når det gælder hurtige løsninger, der enten savner ordenlig dokumentation eller viser sig ved, at produktet ikke umiddelbart sælges. Der ER visse grunde til, at vi her i landet/EU opretholder visse godkendelsesprocedurer og regulering af markedets produkter. Såkaldt videnskabelige artikler er der mange, der påberåber sig at have, uden at produkterne bliver bedre eller mindre miljøskadelige af den grund. Der er med andre ord divergerende interesser på spil her, hvor der samtidig er mange penge at hente.

Der er taltrige midler/metoder i søgelyset i disse år. Således er kaffes indvirkning på sneglene eksempelvis undersøgt (Frey, Naturforschende Gesellschaft in Basel 2004 vol 8 p: 81–90) Resulaterne viste dog, at hverken pulverkaffe, grums eller koffein i lave koncentrationer gav forgiftningssymptomer eller nedsat fødeoptag hos iberisk skovsnegl, og regnes således som uegnet til såkaldt »alternativ« sneglebekæmpelse. Hvidløg synes i danske forsøg (2007) at have en hæmmende effekt også, selv om praksiserfaringerne ikke er helt entydige. Der kommer antagelig yderligere afklaring på dette felt inden for en kortere årrække.

Jeg gætter på, at din mand har stiftet bekendtskab med en eller anden form for sneglegift. Der er flere muligheder, men kun ét skal omtales her, nemlig produktet ferramol, hvis aktive indholdsstof, jernfosfat, hæmmer sneglenes næringsoptagelse. Dette middel er faktisk godkendt til økologisk jordbrug efter statens regler (ø-mærket), men ikke af Landsforeningen Økologisk Jordbrug (økologernes »egen« forening), ligesom det bemærkes, at midlet heller ikke anerkendes af Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet ved Aarhus Universitet.

Men som situationen ser ud for nærværende, hvor snegleproblemet eskalerer og har forrykket den danske fauna mærkbart, synes jeg efterhånden, at du godt kan anvende dette produkt, forudsat at doseringsvejledning overholdes og andre bekæmpelsesmetoder sideløbende tilgodeses. Det gælder fx indsamling/klip med saks, indhegning af visse områder, udvanding af nematoder (Nemaslug), ølfælder etc. En ensidig bekæmpelse med ferramol kan derimod ikke anbefales.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Kan midlet anbefales mod dræbersnegle?