Hvordan bekæmper man siv?

Jeg har skovgrund i Sverige. Grunden ligger ned til en sø hvor der er mange siv. Hvordan bekæmper man dem?

Med venlig hilsen
Nikolaj Cederholm, oktober 2002

Svar

Siv har jeg ikke den store erfaring i at bekæmpe. Men vækstforholdene med fugtig jord ned til søen giver siv en naturlig fordel. Det kunne måske være en idé at indplante fugtighedstålende arter som gul iris, japansk sumpiris, Iris laevigata), engforglemmigej, Myosotis palustris, kærmysse, Calla palustris, og engkappeleje, Calthea palustris (samt dorothealilje i mindre fugtige områder) for at variere og supplere. Direkte bekæmpelse er at gå imod naturen, og kan give mange kvaler og udfordringer, der ikke nødvendigvis krones med held. Klipning med trimmer kunne måske være en mulighed. Idet hele taget er det klogt at vælge planter med artsnavnene palustris/palustre, der betyder »voksende i sumpe«. På den måde »leges med« i stedet for imod.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan bekæmper man siv?