Kan skvalderkål pensles med Roundup?

Skvalderkål er blevet et meget stort problem i min have, og mange andre har samme problem. Kan man med den største forsigtighed pensle Roundup på skvalderkåls blade, uden det går ud over andre planter?

Med venlig hilsen
Søren Jensen, Amager, marts 2002

Svar

Det er sandelig rigtigt, at skvalderkål er et besværligt ukrudt! Man kan somme tider gribe sig i at ønske, at munkene ikke havde indført den her til landet, men desværre er vi jo ikke for dygtige selv: tænk bare på den iberiske snegl, som vi døjer så meget med i disse år. I stedet må vi lære at være forsigtige med at flytte rundt på arter (og arveanlæg) til steder, hvor de ikke hører hjemme.

Men nu lige med hensyn til Roundup – eller glyfosat som stoffet hedder, når man ikke vil fremhæve Monsantos produkt – så er det en helt anden sag. Hvis man følger en økologisk tankegang, så bør den slags midler være helt udelukkede, og alle andre metoder (jorddække, mekanisk bekæmpelse, omlægning til græsplæne på arealet f.eks.) må være at foretrække.

Men hvis det ikke er ønskværdigt af en eller anden grund, så må man bruge midlet, så det er mest effektivt, og sådan at det skader miljøet mindst.

Det første er, at man er pålagt at følge etikettens ordlyd til punkt og prikke. Dens bestemmelser angående værnemidler, udbringningsmåde og -koncentration er simpelt hen lovtekst og dermed betingelsen for at have adgang til at bruge midlet.

Det næste er, at midlet virker ved, at det optages i de grønne dele og flyttes med saftstrømmen ned i rodnettet, hvor det er dræbende. Derfor skal det kun bruges på ukrudt, som er i kraftig vækst. Den betingelse er opfyldt netop her i forårstiden.

Det sidste er, at man skal omgås midlet med varsomhed, da det kan give skader og væksthæmning på helt andre planter end dem, man ønskede at ramme.

Andre planter kan skades ved brug af Roundup

Metoden med at pensle midlet direkte på bladene er meget målrettet og også særdeles virksom. Det skal forstås sådan, at metoden vil dræbe skvalderkål med stor sikkerhed, men der er unægteligt et »overkill«-problem: den kraftige dosis gift kan flyttes fra de dræbte rødder ud i jorden, hvorfra den optages i nyttige og ønskværdige planter med synlige skader til følge!

Og så har vi ikke forholdt os til risikoen for nedsivning til grundvandet…

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Kan skvalderkål pensles med Roundup?