Har I et godt råd til bekæmpelse af kortstråle?

Jeg vil gerne høre, om I har nogle gode råd angående ukrudtet kortstråle. Vi har desværre gennem de sidste 10 år fået opformeret en pæn bestand af dem i køkkenhaven. Her i sensommeren har vi lukket 3 grise på stykket, og de har med stor vellyst spist løs af det. Men med alle de frø, der er spredt, nytter det vel ikke det store alligevel?

Er det bedre at lægge det pågældende jordstykke i græs og så flytte køkkenhaven et andet sted hen, eller har I nogle forslag til bekæmpelse?

Med venlig hilsen
Jytte Brink, oktober 2002

Svar

Jo, kortstråle, Galinsoga sp., spredes via frø og kan give store ukrudtsproblemer, hvis ikke moderplanterne luges bort i tide. Årsagen er, at én enkelt plante kan smide i titusindvis af frø. Planten optræder især på lettere jorde. Det betaler sig at være på vagt med lugejernet og sørge for et godt lag jorddække tæt ind til rækkerne, så planten ikke opformeres. Det er vigtigt at luge godt både i og mellem rækkerne i køkkenhaven og mellem stauder i prydhaven. Brug af hurtigvoksende efterafgrøder som f.eks olieræddike vil konkurrere godt sidst på sæsonen efter god lugning, men renholdte rækkeafgrøder er det mest effektive mod ukrudtet. De to »danske« arter, håret kortstråle og kirtelkortstråle, er i løbet af 1900-tallet spredt til resten af verden fra syd- og centralamerika. Kortstråle tilhører kurvblomstfamilien, der kendes ialt 14 arter.

Frøpuljen i jorden er almindeligvis meget stor. I almindelig landbrugsjord regner man normalt med at frøpuljen er gennemsnitligt 135.000/m2 frø varierende fra 12.000 til over 900.000, hvoraf knap 30% er spiredygtige alt efter alder og kvalitet. At kortstråle har smidt mange, er ikke ensbetydende med at særlig mange af frøene rent faktisk spirer selv om potentialet er stort.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Har I et godt råd til bekæmpelse af kortstråle?