Hvordan udrydder jeg brombær i blomsterhaven?

Jeg har pludselig fået brombær i min blomsterhave. Jeg har kæmpet meget for at komme dem til livs. Vil brombær gå ud hvis jeg klipper dem ned og dækker dem med sort plastik? Vil en dug virke?

Med venlig hilsen
Pia Rosenkrantz, august 2008

Svar

Brombær er rigtig irriterende, hvis de skyder op alle vegne i haven, og der skal en effektiv indsats til for at udrydde etablerede brombær.

Alle planter går ud, hvis de afskæres fra lyset, da de så forgæves vil bruge deres oplagrede energi i rødderne til at sætte nyvækst, som bare visner væk på grund lysmangel. Men det tager tid – antagelig mindst et år, måske flere – afhængig af, hvor store rødder, de har nede i jorden. Det fremgår ikke af dit spørgsmål, om det er frøukrudt, eller de breder sig med rodskud.

Frøukrudt er næsten det værste, da planterne ofte etablerer sig inde i eksisterende planter, så her gælder det om at være årvågen, mens brombærplanterne er helt små og endnu kan hives op på et tidspunkt, hvor jorden er meget fugtig. Hvis det er frøformerede brombær hjælper det ikke med ukrudtsdug, da der kan lande nye frø ovenpå dug og evt. flisdække. Frøformerede brombær kommer ofte fra nogle af de tornefri arter i haverne, og desværre er deres afkom tornede.

Godt etablerede brombær kan man normalt udsulte ved en stadig indsats gennem en til to sæsoner, hvor man med en spade stikker ned, så roden skæres over længst muligt nede. Det skal gøres hver gang en ny plante er på vej op, dvs. måske 5–10 gange på en sæson skal man rundt med spaden.

Det kræver således vedholdenhed og rettidig indsats. Og den slags har det med at kikse ind i mellem. Jeg har dog næsten fået udryddet mine under kirsebærtræerne, trods diverse kiks ind imellem. Så sort plast kan være løsningen, hvis det er praktisk og æstetisk muligt i blomsterhaven. Inden afdækningen er det måske en god ide at grave så mange rødder op som muligt, da det vil give et hurtigere resultat. Afdækningen skal holdes godt på plads af f.eks. sten eller kanterne skal graves ned, da brombærskud skyder op med stor kraft.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan udrydder jeg brombær i blomsterhaven?