Hvordan komposteres vanskeligt ukrudt bedst?

I forbindelse med Miljøfestivalen i København vil vi lave workshop omkring »Behold bladene – og alt det andet – i haverne; lav din egen kompostbeholder«. Jeg er tidligere blevet spurgt: Hvad stiller man op med plantedele med skurv, stråleplet, meldug o.l. og hvad med ukrudt med frø – f.eks. hønsetarm? Gemmes/spredes disse emner hvis de komposteres i en almindelig åben kompostering? Hvis ja, hvad er alternativet? Frasortering til forbrænding eller anden intensiv kompostering? Jeg har læst jeres gode artikel om varmkompostering og tror, at det vil være svært at »komme igennem med« hos det brede publikum i de »københavnske haver«.

Med venlig hilsen
Hans Bo Larsen, marts 2002

Svar

Hvis vi snakker rodukrudt – f.eks. skvalderkål og tidsler – er svaret klart ja. En hurtig og sikker måde er at putte ukrudtet i sorte plastsække, lukke godt til og lade det brænde sammen dér et lunt sted i en måneds tid, hvorefter det uden risiko kan blandes i den almindelige kompostbunke. En lidt mere arbejdskrævende løsning er, at rodukrudtet lægges direkte i kompostbunken. Herefter skal bunken iblandes vand og gødning således, at den tager varme. Det er ikke afgørende, at bunken bliver meget varm. Hvis den blot er fugtig og lun i 5–6 uger, er rødderne uskadeliggjorte, selv om de endnu ikke er færdigkomposterede.

I en helt almindelig kompostbunke, som bare får lov at passe sig selv i et års tid af gangen, kan man også nemt være heldig at rodukrudtet går til. Men der er ingen garanti.

Det er straks vanskeligere med ukrudtsfrøene. Dem kan man kun få has på i en varmekompost, som virkelig når 50–60 grader. Erfaringen siger, at man skal være trænet i at »sætte« en kompost for at få den gennemvarm med så høje temperaturer. Derfor: Hvis du har fjernet noget ukrudt med mange frø på, skal du nok overveje bortskaffe det. Eventuelt kan frøene rives af, så selve planten går på komposten. Men det allerbedste er selvfølgelig at rive ukrudtet op, før det sætter frø.

Med venlig hilsen
Susanne Mørk-Jensen
Agronom, Susannes have

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan komposteres vanskeligt ukrudt bedst?