Hvad hedder planten, som vi kaldte »Rævehale«?

Jeg er ved at skrive erindringerne om min fars have i 1951–1965, der lå i Bagsværd, Regatta området, hvor jorden har karakter af spagnum-lignende muld.

Hvert år »kæmpede« hele familien med en livskraftig »ukrudt«-plante, som vi aldrig fik has på og som bare bredte sig og blev ved med at komme igen.

Værst gik det den sommer, hvor min far besluttede at gøre noget radikalt ved problemet, og fik en mand til at køre stykket over med en professionel, motor Havefræser. Det blev jorden dejlig luftig af og det så helt rent ud og fri for alt vegetation. Hvad vi ikke havde tænkt over var, at 3–4 uger efter, stod der 5 gange så mange af den forhadte »ukrudt«-plante fordi fræseren havde hakket den jordstængel, hvormed planten (blandt andet?) spreder sig, over i små korte stykker, der hver blev til én ny plante. Glæden var således stor, men yderst kort.

Min Far kaldte planten »Rævehale«.

Jeg har ingen foto og kan ikke finde planten i de botanik bøger vi har her i huset, men jeg har forsøgt at tegne planten og give en beskrivelse. Se vedhæftede skitse.

Jeg vil blive meget glad, hvis Redaktionen er så venlige at besvare spørgsmålet.

Tegning af padderokke

Tegning af rævehalen, som ukrudtet blev kaldt. Foto: Freddy H. Christensen

Med venlig hilsen
Freddy H. Christensen, december 2009

Svar

Jeg kender også planten under navnet rævehale. Det hed den også i min barndom, som foregik i Jylland, så navnet har måske været almindeligt brugt. Rævehale er det danske navn for græsarten Alopecurus, men bruges i flæng også om amarant.

Den ukrudtsagtige rævehale, som du beskriver og har tegnet, er det berygtede ukrudt agerpadderok, Equisetum arvense. Du kan genopfriske din erindring om ukrudtet ved denne billedsøgning på Google. Og det er desværre ikke blevet mindre besværligt siden dengang.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvad hedder planten, som vi kaldte »Rævehale«?