Hvad er det for en smuk gul ukrudtsplante?

Hvad er det for en gul djævel, der efterhånden har bredt sig til hele haven? Den er meget smuk og sød, men breder sig som en pest med frøkapsler, der eksploderer med hørlige knald og spreder sine små sorte frø milevidt. Den lille knaldgule blomst er 5 mm i diameter.

Den gule djævel, som spreder sig ved frø – en lille ny er allerede på vej til venstre for stenen. Foto: Jørgen Holm-Pedersen

Jeg vil gerne udrydde den og fører en ulige kamp med mit lugejern og fingrene, men forgæves.

Hvad gør jeg?

Med venlig hilsen
Jørgen Holm-Pedersen, august 2010

Svar

Det er planten nedliggende surkløver, Oxalis corniculata, her i en rødbladet form, kaldet »brun surkløver«. Det er svært at forestille sig, men planten bliver faktisk dyrket, og på den måde er den blevet spredt over hele kloden.

Desværre er der ikke anden fremgangsmåde end at luge den bort hvert år, før den sætter frø. Hakke- eller skuffejern gør blot problemet større, da den slår rod med hvert lille stængelstykke, så alt må fjernes meget omhyggeligt – igen og igen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvad er det for en smuk gul ukrudtsplante?