Hvordan løses problemet med nye skud efter fældning af birketræer?

Vi har et sommerhus på Læsø, hvor der er mange vildtvoksende birketræer. Vi forsøger at holde dem nede på de åbne arealer i vores område, der ellers har tendens til at springe i skov. Problemet er alle de mange små skud, der kommer, når man fælder en birk. Jeg har hørt, at hvis man fjerner dem på en bestemt årstid, kommer de ikke igen. Er det rigtigt? Hvis ja, hvornår er det?

Med venlig hilsen
Anne Bøgh Andersen, september 2010

Svar

Det er ikke lige et problem, jeg selv har stødt på, men umiddelbart tror jeg ikke, at der er så meget at gøre, andet end at rodfræse omkring den gamle stamme og så ellers igang med spaden. Birketræer har typiske et højtliggende rodnet, så det burde være overkommeligt.

Jeg tror ikke det har den store betydning, hvornår man evt. skulle fjerne træerne for hvorvidt, der skydes igen.

At der hele tiden sker nyvækst af nye birketræer skyldes, en helt naturlig succession, når der ikke afgræsses. Det er sikkert ikke muligt, at få arealet afgræsset med dyr, men lidt hyggeligt arbejde med en le kan også holde hovedparten af de nye birkeskud på afstand. Forhindre det totalt, det er vist umuligt.

Man også med fordel kan hive de unge birketræer op med rode. Det kan blive et hyggeligt familieprojekt én eller to gange om året, hvor man kan konkurre om at hive flest op på kortest tid.

Med venlig hilsen
Martin Theill Johansen
Landskabsarkitekt MDL

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan løses problemet med nye skud efter fældning af birketræer?