Hvordan fjerner vi trædebregner i stensætning?

Vi er ved at omlægge vores have, og vi har længe arbejdet på at få bugt med trædebregner (tror jeg de hedder), som vokser imellem markstenene i vores stensætning. Vi har prøvet med at klippe dem ned, hugge den kraftige rod af med en spade, men det nytter ikke noget. Nu ved vi ikke, om vi skal kaste os over noget roundup, eller om man kan bruge en ukrudtbrænder? Hvad vil I anbefale?

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Malene Kjær, juli 2011

Svar

Nu er dette forum jo en del af Landsforeningen Praktisk Økologi og dens service, så alene af den grund må vi bestemt advare mod at bruge Round-Up eller for den sags skyld et hvilket som helst andet, kemisk bekæmpelsesmiddel. Men selv hvis vi så bort fra loyaliteten over for foreningens formål, findes der masser af gode grunde til at fravælge kemiske midler. Det kan man læse mere om bl.a. i foreningens medlemsblad eller her på dette sted (brug blot søgemaskinen øverst til højre).

Men tilbage til spørgsmålet: Hvordan slipper man af med de generende trædebregner? Det enkleste vil være at begynde med at fjerne mest muligt af planterne mekanisk. Det kan ske med hænderne, ved hjælp af hakke, spade eller andre redskaber eller ved motoriseret børstning med stive børster. Når det er sket, bør man afvente, at planterne kommer i fornyet vækst og så sætte ind med ukrudtsbrænderen. Dette må gentages flere gange gennem en hel sæson, sådan at planterne forhindres i at oplagre næring i rodnettet.

Desværre er det muligt, at nogle af planterne alligevel overlever, og i så fald er der ikke anden vej end at omlægge stensætningen og fjerne alle stumper af rødder!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvordan fjerner vi trædebregner i stensætning?