Hvad hedder den grønne mosplante på gårdspladsen?

Vi bor på en firlænget gård, hvor vi gennem flere år har haft problemer med at bekæmpe en form for mos/algeplante, som gror mellem perlesten og langs bygningerne. I år, hvor det har været fugtigt og varmt, er problemet særlig stort.

Vi vil gerne vide, hvad planten på billederne hedder, og hvad vi kan gøre for at komme den til livs.

Levermos på sokkel

Soklen er bevokset med det grønne ukrudt. Foto: Jens og Karin Petersen

Levermos på gårdsplads

Ukrudtet breder sig i perlestenene på gårdspladsen. Foto: Jens og Karin Petersen

Med venlig hilsen
Jens og Karin Petersen, august 2011

Svar

Planten hører til blandt de allermest primitive landpanter, og derfor er den nøje knyttet til steder med vedvarende fugtighed. Jeg gætter på, at den viste sokkel vender mod nord, sådan at den er i konstant skygge. Tilsvarende må der være meget fugtigt under perlestenene, sådan at den kan hente vand til sine skrøbelige stængler og blade. Planten er desuden meget afhængig af tilgængeligt kalium, og man kan overveje, om der er (eller har været) en kaliumkilde i nærheden (mødding, gødningsdepot, askespredning f.eks.).

Midlet mod levermos er kort og godt udtørring. Kan det skaffes ved at lægge et overfladedræn langs soklen? Og kan der gøres noget for, at vand på gårdspladsen bliver ledt væk meget hurtigt?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvad hedder den grønne mosplante på gårdspladsen?