Hvilken ukrudtsplante er det, der truer græsplænen?

Hypochoeris radicata

Den ukendte ukrudtsplante i græsplænen Foto: Susanne Hesselager

Jeg fik for et stykke tid siden denne melding fra en god ven:

Jeg har en ukrudt i min græsplæne, der truer med at udkonkurere græsset. Det er en lav bredbladet sag med en 10–15 cm blomsterstængel med en gul blomst der minder om en mini mælkebøtte, og den sætter mange udløbere, der giver de samme planter. Hvis man ikke får luget dem, får man et helt tæt tæppe af de her planter, der er vævet af disse udløbere, der sætter nye planter med 5–15 cm mellemrum. Vi har en sandet og mager jord. Hvad er det for en plante?

Jeg har ikke kunnet finde ud af, hvad det er for en ukrudtsplante. Kan I hjælpe? Udløberne ligger ovenpå jorden. Se billederne.

Hypochoeris radicata – almindelig kongepen

Her kan man tydeligt se planten med udløbere. Foto: Susanne Hesselager

Med venlig hilsen
Susanne Hesselager, september 2011

Svar

Den viste plante er en almindelig kongepen, som er en flerårig urt, der er tilpasset en levevis på lysåbne, græssede overdrev og gerne på mager, sandet bund. Det passer jo desværre kun alt for godt med forholdene i din vens plæne.

Det vigtigste er at forhindre planten i at blomstre eller i hvert fald i at sætte frø, og det gøres bedst ved at slå plænen hyppigt (en gang ugentligt). Dernæst kan man udnytte den kendsgerning, at den danner jordstrygende udløbere, nemlig ved at vertikalskære plænen både efterår og forår. Ingen af delene er dog 100% tilstrækkelige til at fjerne ukrudtet helt, så I kommer ikke uden om at fjerne de sidste planter manuelt. Det kan gøres forholdsvist let ved at bruge et aspargesjern til at stikke ind under planten og vippe den op med.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvilken ukrudtsplante er det, der truer græsplænen?